مبانی نظری زبان علم، نقش فرازبانی و گونۀ زبانی، مقایسه زبان علم و زبان روزمره

دسته بندي : مباحث رشته ها » مبانی نظری
مبانی نظری    زبان علم، نقش فرازبانی و گونۀ زبانی، مقایسه زبان علم و زبان روزمره
دارای 37 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد.

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع :انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل:WORD و قابل ویرایش با فرمت doc


بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::


تعریف زبان علم
پیش از هر چیز لازم است دربارۀ چیستی زبان علم به قطعیت برسیم. زبان علم آن گونۀ کاربردی  از هر زبان است که در علم به کار می¬رود. البته منظور از این جمله، وجوه تمایز موجود میان زبان¬های علوم مختلف نیست بلکه هدف، توجه به وجوه تشابه میان همۀ زبان¬های همۀ علوم است؛ این که آن کدام ویژگی¬ها هستند که در همۀ گونه¬های کاربردی همۀ علوم وجود دارند و لاجرم موجب می¬شوند گونه¬های مزبور همگی از گونه¬های کاربردی دیگری که برای مقاصدی سوای مقاصد علمی به کار می¬روند، جدا و متمایز بمانند (حق¬شناس، 1372).
...................
- نقش¬های زبانی یاکوبسن
در این بخش به معرفی نقش¬های شش¬گانۀ زبان و موقعیت زبان علم و نیز زبان ادب در میان این نقش¬ها می¬پردازیم.
- نقش ارجاعی و گونۀ زبانی
در نقش ارجاعی زبان جهت‌گیری پیام به سوی موضوع پیام است. زمانی که در یک ارتباط زبانی نقش ارجاعی پررنگ‌تر باشد، هدف صحبت دربارۀ موضوعی در جهان خارج است به طوری که بتوان صحت و سقم گزاره را با توجه به ملاحظات جهان خارج محک زد. بدیهی است که صحت یا سقم یک گزاره، زمانی امکان محک خوردن دارد که آن گزاره از معنای روشن و بدون ابهام برخوردار باشد. لذا زمانی که هدف از ایجاد ارتباط زبانی، نقش..........
...................
- نقش عاطفی و گونۀ زبانی
......................
- نقش ترغیبی و گونۀ زبانی
این نقش مخاطب‌‌محور است و زمانی مطرح می¬شود که هدف از ارتباط زبانی ایجاد واکنش نزد مخاطب باشد. جملات دارای ساخت امری بارزترین نمونۀ نقش ترغیبی هستند. بدیهی است که امکان تعیین ارزش صدق و کذب در مورد جملات امری موضوعیت ندارد. جملۀ دارای نقش ترغیبی می‌تواند عقل یا عاطفۀ مخاطب را هدف قرار دهد. در اموری نظیر انجام کار، ترغیب عقل و در امور زیبایی‌شناسانه، ترغیب احساس و عاطفه مد نظر قرار می‌گیرد (گیرو 1973: 21).........
....................
- نقش فرازبانی و گونۀ زبانی
.............
- نقش همدلی و گونۀ زبانی
...................
- نقش ادبی و گونۀ زبانی
.................
- مقایسۀ زبان علم و زبان روزمره
.................
- مقایسۀ زبان علم و زبان ادبیات
...................
-معیارهای تمایز اثر زبانی از اثر ادبی
..................
- معیار ساختاری
..................
- معیار نقشی
............
-معیار نشانه¬شناختی
................
- پیوستار زبان علم و زبان ادب
.................
- برنامه¬ریزی برای زبان و واژه¬گزینی
..................
- معضلات و تبعات وام¬گیری واژگان
.................
-رشد در واژه¬های علمی و فنی
یکی از ویژگی¬های بسیار مهم مفاهیم علمی و فنی رشد آن-هاست. این ویژگی در علوم سنتی بسیار کم¬رنگ و کم¬اهمیت است اما امروزه به دلیل شتاب گرفتن رشد علم و اختراع دستگاه-های مختلف، هر روز شاهد خلق واژه¬هایی در حوزه¬های گوناگون علمی هستیم (منصوری، 1390). سرعت بالای پیشرفت علم موجب شده¬است دانشمندان و فعالان هر رشتۀ علمی بکوشند یا واژه-هایی را برای نامیدن چیزها، روش¬ها، کنش¬ها، حقایق و مانند این¬ها برگزینند که زایایی لازم را برای بسط دادن و عمق دادن به آن شاخه از دانش را داشته¬باشند و یا در ساختن واژه¬های جدید واژه¬های پیشین را پایه قرار دهند. در خصوص این مورد اخیر، می¬توان فعل tolase را.................
.......................
-بی¬توجهی گویشوران زبان به زبان فنی
......................
دسته بندی: مباحث رشته ها » مبانی نظری

تعداد مشاهده: 6387 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 37

حجم فایل:58 کیلوبایت

 قیمت: 37,500 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    مبانی نظری زبان علم، نقش فرازبانی و گونۀ زبانی، مقایسه زبان علم و زبان روزمره دارای 37 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد.