مبانی نظری و پیشینه پژوهش توسعه ژئوتوریسم

دسته بندي : مباحث رشته ها » مبانی نظری
مبانی نظری و پیشینه پژوهش توسعه ژئوتوریسم
 دارای 22 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد.

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع :انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل:WORD و قابل ویرایش با فرمت doc


بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::

2-1- انسان و طبیعت
2-2- انواع مناطق طبیعی
2-3- مفهوم گردشگری
2-4- جغرافیای گردشگری
2-5- انواع توریسم
2-6- توسعه پایدار و گردشگری پایدار
2-7- گردشگری بر پایه طبیعت ( اکوتوریسم )
2-8- ارکان اصلی اکوتوریسم
2-9- مفهوم ژئوتوریسم
2-10- قلمرو ژئوتوریسم
2-11- شکل های جالب زمین
2-12- فرایندهای زمین
2-13- ژئوسایت ها
2-13-1- ژئوسایت های اولیه
2-13-2- ژئوسایت های ثانویه
2-14- نمونه ای از ژئوسایتهای ایران و جهان
2-15- مفهوم ژئوپارک
2-16- مفهوم ژئوپارک از دیدگاه یونسکو
2-17- چشم انداز یا Landscape
2-18- پتانسیل بالقوهٌ ژئوپارک های ایران
2-19- گونه های مختلف ژئوتوریسم
2-20- ژئوتوریسم ماجراجویانه
2-21- ژئوتوریسم پایدار
2-22- ابزارهايى مورد استفاده در تفسير ژئوتوريسم و ژئوسايت ها
2-23- مزيت ها واثرهاى مثبت ژئوتوريسم و ژئوپارک
2-24- سیاست گذاری های کلان کشور بر روند توسعه ژئوتوریسم
2-25- حفاظت از محيط زيست
2-26- طرح پايدار و اقامتگاه هاي طبيعي
2-27- نوشتن طرح اکوتوریستی برای منطقه
2-28- ظرفيت قابل تحمل
2-29- نقش مناطق حفاظت شده در توسعه پایدار
2-30- دشواری طرح ریزی در مناطق حفاظت شده
2-31- وظایف گردشگران طبیعت
2-32- وظایف دولت برای طبیعت گردی
2-33- انواع طبيعت گردها
2-34- منطقه بندي پارك ها و طرح هاي مديريتي

2-1- انسان و طبیعت

  ذات وجودی انسان از خاک است و انسان ها بطور ناخود آگاه طبیعت را دوست می دارند. جاذبه ها و چشم اندازهای طبیعی، عبارت از مجموع ویژگی هایی است که انسان با چشم قادر به مشاهده و با دیگر حواس قادر به درک آن است. (رضوانی، 1387 ص 19)

 کمتر کسی است که در سفرهای بین شهری از چشم اندازهای طبیعت بی جان از جمله کوه، دشت و دره‎های کنار جاده لذت نبرد و به توصیف آنچه دیده نپردازد. (حاج علیلو - نکویی صدر، 1390 ص1)

  ارزش طبیعت در میان ایرانیان به حدی است که در فرهنگ باستانی ما روزی را به عنوان سپاس از طبیعت نام گذاری کرده اند. ارزش طبیعت و میراث آن به سرعت در حال تبدیل به نیروی مولد جدیدی در صنعت گردشگری است (فور و مگرلی، 1388).

2-2- انواع مناطق طبیعی

 به صورت کلی می توان طبیعت را به دو بخش جاندار و بی جان تقسیم نمود. طبیعت جاندار آن دسته از طبیعت است که ویژگی اصلی آن منابع تفرجگاهی، چشم اندازهای بدیعی است، که سبب آرامش روحی انسان و احساس رضایت می شود. (رضوانی، 1387 ص 19)

  طبیعت بی جان عبارتند از کوه و کوهستان، دره دشت، غار، رودخانه، چشمه، آبشار، دریا و ساحل، دریاچه و تالاب و کویر می باشد.

2-3- مفهوم گردشگری

  گردشگری یا توریسم واژه ای است فرانسوی که از ریشهٌ "تور" گرفته شده است. تور در زبان فرانسه به معانی زیر آمده است : حرکت دورانی (چرخش) عمل پیمودن، طی کردن پیرامون، سیر کردن و گردش نمودن. به نظر پیرلاروس، توریسم یا گردشگری عمل مسافرت به منظور تفنن و لذت است و گردشگر یا توریست، کسی است که برای خوشنودی خود و لذت بردن مسافرت می کند( محلاتی 1380 :2)

  بنابراین توریسم یعنی مکتبی که پایه فکری آن سیاحت و گردشگری است. (کاظمی، 1386)

 در لغت نامه دهخدا توریسم به معنای جهان گرداننده، سائح، سیاح و رحاله بکار رفته است. (دهخدا، 1365).

2-4- جغرافیای گردشگری

 جغرافیای جهانگردی روابط انسان را با محیط در تعطیلات و وقت آزاد مطالعه می کند. مثل این است که جهانگردی و مسافرت های داخلی و خارجی بخشی از فعالیتهای انسانی را تشکیل می دهد و با اقتصاد ملی کشورها پیوند می خورد. از طرفی انتخاب محا استفاده از اوقات فراغت و تعطیلات شکل سالم سازی جسم و روح به خود می گیرد و در این راه از جغرافیای پزشکی تأثیر می پذیرد.

  مفهوم کلی جغرافیای جهانگردی را می توان به این شرح بیان نمود : مطالعه شرایط جغرافیای جهانگردی و بررسی وابستگی ها بین شکل های مختلف وقت گذرانی باعوامل گوناگون طبیعی و فرهنگی (شکویی 1354، ص 4).

2-5- انواع توریسم

 گردشگری دارای اهداف خاصیت که هرکدام از گردشگران با آن نیت به سفر می پردازند. بنابراین شناخت انگیزه های گردشگران در بحث گردشگری مهم است.

 توریسم قومی : در این نوع گردشگری، گردشگران به منظور مشاهدهٌ سبک زندگی افراد بومی و قومی مسافرت می کردند که با نحوه ی پوشش افراد بومی، منازل آنها، حضور در جشن ها و شرکت در مراسم مذهبی آنهاست. که هدف گردشگری قومی، شناخت اقوام مختلف و شرکت در تجربه های آنهاست.

 توریسم تاریخی : گردشگران به بازدید از موزه ها، مسجدها، کلیساها و آثار و باناهای تاریخی می‎پردازند که تمام این آثار یادآور عظمت و شکوه کشورهای باستانی مانند ایران، مصر و یونان است همچنین گردشگران از نمایشنامه هایی که وقایع مهم دوران گذشته را بازسازی می کند استقبال خواهند کرد.

 توریسم تفریحی و استفاده از تعطیلات : شامل گردشگرانی می شود که جهت استفاده از تعطیلات، تفریح، استراحت و استفاده از آب و هوای گرمتر یا خنک تر از محل اقامت به مکان دیگری نقل مکان می‎کنند.

  توریسم فرهنگی - آموزشی : مقصود از این نوع گردشگری آّشنایی با مواریث فرهنگی، هنری، آداب و رسوم، بناها و آثار تاریخی با هدفهای آموزشی، تحقیقاتی، و پژوهشی صورت می گیرد.
دسته بندی: مباحث رشته ها » مبانی نظری

تعداد مشاهده: 19932 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 22

حجم فایل:165 کیلوبایت

 قیمت: 30,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    مبانی نظری و پیشینه پژوهش توسعه ژئوتوریسم دارای 22 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد